Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2025

Κυριακὴ ΙE΄ Λουκᾶ – Εὐαγγελικὸ καί Ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 26 Ἰανουαρίου 2025

 

Εὐαγγελικό Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 26 Ἰανουαρίου 2025, Κυριακὴ ΙE΄ Λουκᾶ (Λουκ. ιθ΄ 1-10) 

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, διήρχετο ὁ ᾿Ιησοῦς τὴν ῾Ιεριχώ· καὶ ἰδοὺ ἀνὴρ ὀνόματι καλούμενος Ζακχαῖος, καὶ αὐτὸς ἦν ἀρχιτελώνης, καὶ οὗ­τος ἦν πλούσιος, καὶ ἐζήτει ἰδεῖν τὸν ᾿Ιησοῦν τίς ἐστι, καὶ οὐκ ἠδύνατο ἀπὸ τοῦ ὄχλου, ὅτι τῇ ἡλικίᾳ μι­κρὸς ἦν. καὶ προδρα­μὼν ἔμπροσ­θεν ἀνέβη ἐπὶ συκομορέαν, ἵνα ἴδῃ αὐτόν, ὅτι ἐ­κείνης ἤμελλε διέρχεσθαι. καὶ ὡς ἦλθεν ἐπὶ τὸν τόπον, ἀ­να­βλέψας ὁ ᾿Ιησοῦς εἶδεν αὐ­τὸν καὶ εἶπε πρὸς αὐτόν· Ζακχαῖε, σπεύσας κατάβηθι· σήμερον γὰρ ἐν τῷ οἴκῳ σου δεῖ με μεῖ­ναι. καὶ σπεύσας κατέβη, καὶ ὑπεδέξατο αὐτὸν χαίρων. καὶ ἰδόν­τες πάντες διεγόγγυζον λέγοντες ὅτι παρὰ ἁ­μαρτωλῷ ἀνδρὶ εἰσῆλθε κα­τα­λῦσαι. σταθεὶς δὲ Ζακχαῖος εἶπε πρὸς τὸν Κύριον· ἰδοὺ τὰ ἡμίση τῶν ὑ­παρχόντων μου, Κύριε, δίδωμι τοῖς πτωχοῖς, καὶ εἴ τινός τι ἐ­συκοφάντησα, ἀποδίδωμι τετραπλοῦν. εἶπε δὲ πρὸς αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι σήμερον σωτηρία τῷ οἴ­κῳ τούτῳ ἐγένετο, καθότι καὶ αὐτὸς υἱὸς Ἀβραάμ ἐστιν. ἦλθε γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ζητῆσαι καὶ σῶσαι τὸ ἀπολωλός.

 Νεοελληνική Απόδοση

1 Και αφού εισήλθε εις την Ιεριχώ, διέβαινε την πόλιν. 2 Και ιδού υπήρχεν εκεί ένας άνθρωπος, ονόματι Ζακχαίος, και αυτός ήτο αρχιτελώνης και πολύ πλούσιος. 3 Και εζητούσε να ιδή τον Ιησούν, ποίος είναι, και δεν ημπορούσε ένεκα του πολλού πλήθους, διότι αυτός ήτο μικρός κατά το ανάστημα. 4 Και αφού έτρεξε εμπρός, ανέβηκε εις μία συκομορέαν, χωρίς να λογαριάση την θέσιν και την ηλικίαν του, δια να ίδη τον Ιησούν, διότι από τον δρόμον εκείνον θα επερνούσε.

 5 Και ο Κυριος αμέσως μόλις έφθασε στον τόπον της συκομορέας, ύψωσε τα μάτια του, τον είδε και είπε προς αυτόν· “Ζακχαίε, κατέβα γρήγορα, διότι σήμερα πρέπει να μείνω στο σπίτι σου”. 6 Και ο Ζακχαίος κατέβηκε γρήγορα και τον υπεδέχθη με μεγάλην χαράν. 7 Και όταν είδαν το γεγονός αυτό, εγόγγυζαν όλοι μεταξύ των και με αγανάκτησιν έλεγαν, ότι εμπήκε να καταλύση στο σπίτι αμαρτωλού ανθρώπου. 8 Εστάθη δε ο Ζακχαίος εμπρός στον Κυριον και του είπε· “Κυριε, ιδού, τα μισά από τα υπάρχοντά μου τα δίδω στους πτωχούς. Και αν τυχόν, σαν τελώνης που είμαι, αδίκησα με ψευδείς μαρτυρίας κάποιον και εισέπραξα περισσότερα, του τα επιστρέφω τετραπλάσια”.

 9 Ο Ιησούς ιδών την ειλικρινή μετάνοιαν του Ζακχαίου είπε προς αυτόν ότι “σήμερον στο σπίτι τούτο ήλθε σωτηρία εκ μέρους του Θεού, διότι και αυτός ο αρχιτελώνης είναι απόγονος του Αβραάμ, ο οποίος είχε λάβει από τον Θεόν υποσχέσεις δια την σωτηρίαν των απογόνων του. 10 Διότι ο υιός του ανθρώπου ήλθε να αναζητήση και σώση τον αμαρτωλόν άνθρωπον, που ομοιάζει με το χαμένο πρόβατο”.

***************************************************

ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

1. Κενὸ στὴν ψυχὴ

Μὲ τὴ λογικὴ αὐτὸ ποὺ συνέβαινε, ἦταν ἀνεξήγητο. Ὁ Ζακχαῖος, ἕνας πλούσιος ἀρχιτελώνης, μαθημένος στὶς ἀνέσεις, στὴν ὑλιστικὴ ζωή, ἕνας ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος εἶχε ὅ,τι ἤθελε, ἀναζητοῦσε τώρα κάτι διαφορετικό. Ἤθελε νὰ δεῖ ἕνα διδάσκαλο τοῦ Νόμου, ὅπως θεωροῦσαν τότε τὸν Κύριο, ὁ Ὁποῖος μάλιστα ἦταν πάμπτωχος· δὲν εἶχε κάτι ὑλικὸ νὰ τοῦ προσφέρει.

Τὸ παράδοξο αὐτὸ γεγονὸς μᾶς δείχνει κάτι πολὺ σημαντικό. Μᾶς βεβαιώνει δηλαδὴ ὅτι ὁ ἄνθρωπος δὲν ἱκανοποιεῖται μὲ τὴν ἀπόκτηση κάποιων ὑλικῶν ἀγαθῶν. Εἶναι κάτι ἄλλο, πολὺ βαθύτερο, πολὺ ἀνώτερο· ἕνα δημιούργημα τοῦ Θεοῦ μὲ πνευματικὴ διάσταση· μιὰ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. Ἐκτὸς ἀπὸ τὸ ὁρατὸ σῶμα ἔχει καὶ ἀόρατη ψυχή. Ἡ δὲ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου δὲν χορταίνει μὲ τὸν πλοῦτο. Θέλει τὴ χαρὰ καὶ τὴν εἰρήνη, ποὺ μόνο ὁ Θεὸς χαρίζει. Τελικὰ διψᾶ τὸν Θεό. Ἐκεῖνον ἐπιθυμεῖ, μὲ τὴ δική του παρουσία χορταίνει. Ὁ ἄνθρωπος χωρὶς τὸν Θεὸ δὲν μπορεῖ νὰ χαρεῖ. Ὅταν μάλιστα κορεσθεῖ ἀπὸ τὴν ἀπόκτηση τῆς ὕλης, τότε διαπιστώνει πιὸ ἔντονα τὸ ἀπλήρωτο κενὸ ποὺ δημιουργεῖ ἡ ἀπουσία τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τὴν ψυχή του.

Ἡ εὐτυχία καὶ ἡ χαρὰ δὲν κρύβονται στὰ ὑλικὰ ἀγαθά. Μόνο στὸν Θεὸ μποροῦμε νὰ βροῦμε αὐτὸ ποὺ τελικὰ ἀναζητοῦμε. Μόνο κοντά Του εἴμαστε «πεπληρωμένοι» (Κολασ. β΄ 10), ὅπως ἐπισημαίνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Μόνο Ἐκεῖνος ἐκπληρώνει κάθε βαθύτερη ἀναζήτησή μας καὶ μᾶς χορηγεῖ ἀληθινὴ τέρψη καὶ εὐφροσύνη.

2. Τὸ πρῶτο βῆμα

Ὁ Ζακχαῖος, λόγῳ τοῦ χαμηλοῦ ἀναστήματός του καὶ τοῦ μεγάλου πλήθους ποὺ εἶχε συγκεντρωθεῖ, δὲν θὰ μποροῦσε νὰ πετύχει τὸν σκοπό του, νὰ δεῖ δηλαδὴ τὸν Ἰησοῦ, καθὼς θὰ διερχόταν ἀπὸ τὴν περιοχή του. Γι᾿ αὐτὸ ἔκανε κάτι παράτολμο· σκαρφάλωσε σ᾿ ἕνα δένδρο. Ἄλλωστε τοῦ ἀρκοῦσε καὶ μόνο ν᾿ ἀντικρίσει τὸν Κύριο, ἔστω καὶ ἀπὸ μακριά. Τοῦ ἔφθανε ἕνα βλέμμα του μόνο. Καὶ ὅμως, ὄχι μόνο κατάφερε ν’ ἀντικρίσει τὸν Χριστό, ἀλλὰ ἐπιπλέον ὁ Χριστὸς τὸν πρόσεξε ἰδιαιτέρως, καθὼς διερχόταν. Τὸν κάλεσε μὲ τὸ ὄνομά του καὶ τοῦ ἀνακοίνωσε τὴν ἀπόφασή του νὰ φιλοξενηθεῖ στὸ σπίτι του. Τί μεγάλη τιμή, τἰ ἀνείπωτη χαρὰ γιὰ τὸν Ζακχαῖο! Λίγα ζήτησε, πολλὰ ὅμως τοῦ ἔδωσε ὁ Χριστός.

Αὐτὸ συμβαίνει σὲ κάθε ἄνθρωπο ποὺ προσπαθεῖ νὰ πλησιάσει τὸν Κύριο. Ἕνα βῆμα κάνει, λίγη καλὴ διάθεση δείχνει, καὶ ὅλα τὰ ὑπόλοιπα τὰ ἐνεργεῖ ὁ Κύριος. Ἐκπληρώνεται ἔτσι ὁ λόγος τοῦ Προφήτη: «Ἐγγίσατε τῷ Θεῷ, καὶ ἐγγιεῖ ὑμῖν» (Ἰακ. δ΄ 8). Πλησιάστε τὸν Θεό, ὁπότε θὰ σᾶς πλησιάσει καὶ Ἐκεῖνος, γιὰ νὰ σᾶς συναν­τήσει καὶ νὰ ἱκανοποιήσει τὶς βαθύτερες ἐπιθυμίες σας.

Ἂς κάνουμε τὸ πρῶτο βῆμα, τὴ μικρὴ προσπάθεια ποὺ μποροῦμε γιὰ νὰ Τὸν συναντήσουμε. Αὐτὸ ἀναλογεῖ σ᾿ ἐμᾶς. Ὅλα τὰ ὑπόλοιπα ἀνήκουν στὸν Κύριο. Ἐκεῖνος, βλέποντας τὴν εἰλικρινὴ διάθεσή μας, τὸν ἀγαθὸ πόθο μας, ὄχι μόνο θὰ μᾶς συναντήσει, ἀλλὰ καὶ θὰ μᾶς ἐπισκεφθεῖ, θὰ «ἐνοικήσει» ἐντός μας (Β΄ Κορ. ϛ΄ 16). Θὰ κατοικήσει μόνιμα στὴν καρδιά μας.

3. Ὁ Χριστὸς στὸ σπίτι μας

Ὁ Κύριος πράγματι ἐπισκέφθηκε τὸν Ζακχαῖο. Ὁ ἀρχιτελώνης συγκινήθηκε ἀπὸ τὴν ἀγάπη καὶ τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ, μετανόησε εἰλικρινά, ὁμολόγησε δη­μόσια τὶς ἁμαρτίες του καὶ διαβεβαίωσε ὅτι θὰ ἀποκαταστήσει μὲ τὸ παραπάνω ὅσες ἀδικίες εἶχε κάνει, ἐπιπλέον μάλιστα ὅτι θὰ μοιράσει τὴ μισὴ περιουσία του ὡς ἐλεημοσύνη στοὺς φτωχούς. Ἄλλαξε πλέον ζωὴ ὁ ἄλλοτε ἁμαρτωλὸς ἀρχιτελώνης. Ὁ Χριστὸς δὲ ἐπιβράβευσε τὴ μετάνοιά του, λέγοντας στοὺς παρόντες: «Σήμερον σωτηρία τῷ οἴκῳ τούτῳ ἐγένετο». Σήμερα, μὲ τὴν ἐπίσκεψή μου στὸ σπίτι αὐτό, ἦλθε ἡ σωτηρία τόσο στὸν οἰκοδεσπότη, ὅσο καὶ στοὺς οἰκείους του. Ἡ μετάνοια τοῦ Ζακχαίου εἶχε σωτήρια ἀποτελέσματα σὲ ὅλη τὴν οἰκογένειά του.

Ὁ λόγος αὐτὸς τοῦ Κυρίου ἔχει γενικότερα πολὺ μεγάλη σημασία. Δείχνει ὅτι, ὅταν οἱ γονεῖς σὲ μιὰ οἰκογένεια ζοῦν μὲ μετάνοια, μὲ Ἐξομολόγηση καὶ ἀγώνα πνευματικό, τότε ἔρχεται ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία σταδιακὰ φωτίζει καὶ γαληνεύει ὅλες τὶς ψυχὲς μέσα στὸ σπίτι. Ἡ ἀρετὴ δὲ καὶ τὸ παράδειγμα τῶν γονέων ἐπιδροῦν μυστικὰ καὶ στὰ παιδιά· τὰ προστατεύουν ἀπὸ τὸ κακὸ καὶ τὰ ὁδηγοῦν στὴ σωτηρία. Ἀντίθετα, ὅταν οἱ γονεῖς δὲν ἔχουν προσεκτικὴ ζωή, σύμφωνη μὲ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, αὐτὸ ἔχει ἀρνητικὴ ἐπίπτωση σὲ ὅλη τὴν οἰκογένεια.

Οἱ γονεῖς συνεπῶς ἔχουν μεγάλη εὐθύνη νὰ ζοῦν μὲ μετάνοια, νὰ ἔχουν συνειδητὴ μυστηριακὴ ζωὴ καὶ νὰ ἑλκύουν τὴ Χάρι τοῦ Θεοῦ στὸ σπίτι, ὥστε μαζί τους νὰ ἁγιάζεται καὶ ἡ ὑπόλοιπη οἰκογένεια καὶ νὰ βιώνουν ὅλοι τὴν παρουσία τοῦ Κυρίου ἀνάμεσά τους.

 

 

Ἀποστολικό Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 26 Ἰανουαρίου 2025, Κυριακὴ ΚΘ΄ Ἐπιστολῶν (Α΄ Τιμ. δ΄ 9-15)

9 πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος· 10 εἰς τοῦτο γὰρ καὶ κο­πιῶμεν καὶ ὀνειδιζόμεθα, ὅτι ἠλπίκαμεν ἐπὶ Θεῷ ζῶντι, ὅς ἐστι σωτὴρ πάντων ἀνθρώπων, μάλιστα πιστῶν. 11 Παράγγελλε ταῦτα καὶ δίδασκε. 12 μηδείς σου τῆς νεότητος καταφρονείτω, ἀλλὰ τύπος γίνου τῶν πιστῶν ἐν λόγῳ, ἐν ἀναστροφῇ, ἐν ἀγάπῃ, ἐν πνεύματι, ἐν πίστει, ἐν ἁγνείᾳ. 13 ἕως ἔρχομαι πρόσεχε τῇ ἀναγνώσει, τῇ παρακλήσει, τῇ διδασκαλίᾳ. 14 μὴ ἀμέλει τοῦ ἐν σοὶ χαρίσματος, ὃ ἐδόθη σοι διὰ προφητείας μετὰ ἐπιθέσεως τῶν χειρῶν τοῦ πρεσβυτερίου. 15 ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἴσθι, ἵνα σου ἡ προκοπὴ φανερὰ ᾖ ἐν πᾶσιν.

ΕΡΜΗΝΕΙΑ Π. Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ

9 Τό ὅτι οἱ ἀγῶνες τῆς εὐσεβοῦς καί ἁγίας ζωῆς μᾶς ὠφε­λοῦν καί στή ζωή αὐτή καί στή μελλοντική εἶναι λόγος ἀξιόπιστος καί ἄξιος νά τόν ἀποδεχθεῖ κανείς μ’ ὅλη του τήν καρδιά. 10 Κι ἐπειδή ὁ λόγος αὐτός εἶναι ἀξιόπιστος, γι’ αὐτό ἀκρι­βῶς κι ἐμεῖς ὑπομένουμε κόπους καί δεχόμαστε ὀνει­δισμούς ὅτι εἴμαστε δῆθεν ἀνόητοι, ἐπειδή ἔχουμε στη­ρίξει τίς ἐλπίδες μας στό ζωντανό Θεό. Αὐτός εἶναι ὁ σωτήρας ὅλων τῶν ἀνθρώπων, τούς ὁποίους συντηρεῖ μέ τήν πρόνοιά του, προπαντός ὅμως τῶν πιστῶν, τούς ὁποίους σώζει ἀπό τόν αἰώνιο θάνατο. 11 Μέ τό κύρος καί τήν ἐξουσία τοῦ ἀξιώματός σου νά προτρέπεις καί νά διδάσκεις αὐτά πού σοῦ γράφω. 

12 Παρά τή νεότητά σου νά ἔχεις ζωή συνετοῦ καί ἐνά­ρε­του γέροντα, ὥστε κανείς νά μήν καταφρονεῖ τό νεαρό τῆς ἡλικίας σου. Ἀλλά παρόλη τή νεότητά σου νά γί­νε­σαι ὑπόδειγμα τῶν πιστῶν καί στά λόγια σου καί στή συμπεριφορά πού θά ἔχεις στίς συναναστροφές μα­ζί τους, καί στήν ἀγάπη πού θά δείχνεις πρός ὅλους, καί στήν πνευματική ζωή πού θά ζεῖς μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καί στήν πίστη καί στήν ἁγνότητα καί κα­­­­θα­ρότητα τῆς ζωῆς σου. 13 Μέχρι νά ἔλθω, σοῦ συνιστῶ νά ἐπιδίδεσαι μέ ζῆλο καί ἐπιμέλεια στήν ἀνάγνωση τῶν Ἁγίων Γραφῶν, στήν παρηγοριά καί νουθεσία τῶν ἀνθρώπων πού θλίβονται καί κλονίζονται, στή διδασκαλία ὅλων τῶν πιστῶν. 

14 Μήν παραμελεῖς τό θεῖο χάρισμα πού ἔχεις μέσα σου καί σοῦ δόθηκε μέ τήν τοποθέτηση τῶν χεριῶν τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος τῶν πρεσβυτέρων πάνω στό κεφάλι σου, μετά ἀπό τήν ἐκλογή στήν ὁποία ὁδηγηθήκαμε μέ προφητική ἀποκάλυψη. 15 Σοῦ συνιστῶ νά μελετᾶς αὐτά πού σοῦ γράφω. Ὁλόκληρη ἡ σκέψη σου καί ἡ ὕπαρξή σου νά εἶναι μέσα σ’ αὐτά, γιά νά γίνεται φανερή σέ ὅλους ἡ πρόοδός σου καί νά δίνεις σ’ ὅλους τό καλό παράδειγμα.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: