Το όνομα Μαρία - Νοήματα και συμβολισμοί του θείου ονόματος
Όμως, έχετε ποτέ αναρωτηθεί, πόση δύναμη, συμβολισμοί και σοφία μπορεί να κρύβονται μέσα στα μόλις 5 γράμματα του γλυκύτατου αυτού ονόματος;
Ας δούμε μια σύντομη ανάλυση, σ' ένα απόσπασμα από άρθρο του Πρωτοπρ. Κων. Φιοράκη:
[…]Το όνομα της Παναγίας μας είναι Μαρία. Στό όνομα της, κατά τρόπο παράδοξο, ενεργούν τρία κύρια στοιχεία. Η δύναμη, η σοφία, και η αγαθότητα. Το όνομα Μαρία λένε ορισμένοι Πατέρες, ότι προέρχεται από το εβραϊκό όνομα Άϊα,που σημαίνει Κύριος, εδώ Κυρία. Η Κυρία Θεοτόκος σαν μητέρα του Χριστού έχει, λένε, την τελειότητα της δυνάμεως, θεμέλιο της κυριότητος είναι η δύναμη, που κυριεύει πάντων των κτισμάτων σαν «η των ουρανών υψηλότερα και πάσης κτίσεως τιμιωτέρα…». Μην ξεχνούμε, ότι δεν ήταν καθόλου εύκολος ο ρόλος της και, μάλιστα, μέσα στα στενά όρια του χωριού της Ναζαρέτ. Αρραβωνιασμένη με τον Ιωσήφ βρίσκεται έγκυος. Φορτίο βαρύ, δυσκολίες ανείπωτες. Αλλά, και η όλη συμπόρευσή της με τον Ιησού Χριστό την οδηγούν σε αρκετές δυσκολίες και δοκιμασίες, αποκορύφωμα των οποίων υπήρξε η πικρία του σταυρικού θανάτου του Υιού της.
Όλ' αυτά ήταν, ασφαλώς, καταστάσεις που ήθελαν περισσή δύναμη. Και, η Μαρία, οπλίστηκε από τον Θεό με τέτοια δύναμη, η οποία ξεπερνούσε τα όρια της ανθρώπινης αντοχής, για να σηκώσει το φορτίο αυτό.
Αλλά και ο ρόλος της ως Μητέρας του Χριστού, αλλά και μητέρας όλου του κόσμου, απαιτούσε σοφία. Το όνομα Μαρία ερμηνεύεται ως φωτισμός. Ο φωτισμός χρειάζεται την άνωθεν σοφία. Η λέξη σοφία ετυμολογείται από το «σώον φως», που είναι κατά τον Σολομώντα «απαύγασμα αϊδίου φωτός», γι’ αυτό το όνομα Μαρία εμπεριέχει την τελειότητα της σοφίας. Ο Χριστός από το ύψος του Σταυρού μας την κληροδότησε ακριβή μας μητέρα. Να θυμηθούμε, ότι από το ύψος του Σταυρού Του είπε τις γεμάτες νόημα λέξεις, όπως τις σημειώνει ο ευαγγελιστής και που δείχνουν τον καινούργιο ρόλο της ως Μητέρα μας: «Ιησούς ουν ιδών την μητέρα και τον μαθητήν παρεστώτα όν ηγάπα, λέγει τη μητρίαυτού· γύναι, ίδε ο υιός σου, είτα λέγει τω μαθητή· ίδε η μήτηρ σου» (Ιωάν. 19, 26-27).
Τέλος, το όνομα Μαρία ερμηνεύεται, σαν πέλαγος. Ο άγιος Αμβρόσιος Μεδιολάνων σημειώνει, ότι στη λατινική γλώσσα η θάλασσα ονομάζεται mare και το πέλαγος marea. To πέλαγος και, γενικά, η θάλασσα αποτελούν σύμβολο της αγαθότητας και της χάριτος του Θεού.
Την αγαθότητα έχει στην καρδιά της η Παναγία, η οποία, παρά την πίκρα, που της προξενεί το πλήθος των αμαρτιών μας, προστρέχει στη κάθε μας ανάγκη.
Με το να λάβει, λοιπόν, η Παναγία το όνομα Μαρία, πήρε μαζί του και όλα όσα σήμαινε το όνομα αυτό:
Δύναμη, για να γίνει η Μητέρα του Θεού, και στη συνέχεια η Μητέρα ολοκλήρου του ανθρωπίνου γένους.
Σοφία, που χρειάζεται για να μπορεί να ενώνει και να συμφιλιώνει τα ουράνια με τα επίγεια.
Αγαθότητα, ώστε με τις πνευματικές της δωρεές και χάριτες να μεταδίδει σε όλα τα κτίσματα, ουράνια και επίγεια την αγαθότητα του Υιού και Θεού της.
Όμως, πέρ' απ' όσ' απαριθμήθηκαν παραπάνω, με τα γράμματα που συνθέτουν τη λέξη Μαρία, υποδηλώνονται και κάποια άλλα χαρακτηριστικά γυναικεία ονόματα της Παλαιάς Διαθήκης με σημαίνοντα ρόλο στο σχέδιο του θεού, αλλά και συμβολικά κατηγορήματα σωτηριολογικού περιεχομένου.
Έτσι, στο Μ εμφανίζει τη Μαριάμ, αδελφή του προφήτου Μωϋσή (βλ. Έξοδ. κεφ. 15), στο Α την προφήτιδα Άννα, μητέρα του Σαμουήλ (βλ. Α’ Βασιλ. κεφ. 1), στο Ρ την ωραιότατη Ραχήλ (βλ. Γένεσ. κεφ. 29), στο Ι την ανδρειοτάτη Ιουδήθ (βλ. ομότιτλο βιβλίο της Π. Διαθήκης) και στο Α τη φρονιμότατη Αβιγαία (βλ. Α’ Βασιλ. κεφ. 25). [...]
Πηγή: www.pentapostagma.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου